Hurriyet Spor

Bumerang - Yazarkafe

Çocuklarda benlik saygısını değerlendirmenin önemi ve faydası

 Benlik saygısı, "kendini takdir etme duygusu" olup, insanların topluma uyum sağlamaları ve hayatlarını yaşamaları için vazgeçilmez bir duygudur. Özellikle çocuklar için, içinde büyüdükleri ortam, benlik saygısının gelişmesine derinden katkıda bulunur ve bu da onların topluma daha iyi uyum sağlamasına yardımcı olur. Çeşitli psikologlar benlik saygısının tanımlarını yapmış ve benlik saygısını nesnel olarak değerlendirme yöntemlerini incelemiştir. Yetişkinler için anket tarzı değerlendirme yöntemleri arasında Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Janis-Alan Yetersizlik Duygusu Ölçeği yer alır ve çocuklar için bunlar Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri, Pope'un Çocuklar için 5 Ölçekli Benlik Saygısı Testi ve Kid-KINDL ® içerir.Diğer yöntemler arasında Ziller Sosyal Benlik Saygısı Ölçeği ve Örtülü İlişkilendirme Testi yer almaktadır. Çocukların özgüvenlerinin gelişimi, çevrelerinden, yani evlerinden, mahallelerinden ve okullarından büyük ölçüde etkilenir. Benlik saygısı zarar görmüş çocuklar, düşük benlik saygısından kurtulmayı engelleyen psikolojik ve sosyal sorunlar geliştirme riski altındadır. Bu nedenle, düşük benlik saygısını iyileştirmek için, çocukların olumlu bir benlik kavramı oluşturmak için bir dizi başarılı deneyim biriktirmeleri önemlidir. Çocukların benlik saygısını değerlendirmek, onların geçmiş ve şimdiki durumlarını anlamak için etkili bir yöntem olabilir ve psikosomatik bozukluğu olan çocukların tedavisinde faydalı olabilir.

Tanıtım

UNICEF'in "Çocuklara Uygun Bir Dünya" (2002) belgesini kabul etmesi, ergenler de dahil olmak üzere çocukların, gelişen kapasitelerine uygun olarak ifade haklarını kullanmaları için yetkilendirilmesi gerektiğini belirtir; benlik saygısı oluşturmak; ve çatışma çözümü, karar verme, iletişim ve hayatın zorluklarına dayanıklılık için gerekli bilgi ve becerileri edinir. Dünya Sağlık Örgütü'nün "Önleme İntiharı: Öğretmenler ve Diğer Okul Görevlileri için Bir Kaynak" (2000), pozitif benlik saygısının çocukları ve ergenleri zihinsel sıkıntı ve umutsuzluktan koruduğunu ve zor ve stresli yaşam durumlarıyla yeterince başa çıkmalarını sağladığını belirtmektedir.

Benlik saygısının tanımı, nasıl geliştiği ve sosyal uyumla ilişkisi konusunda tutarlı görüşler ortaya konmasa da, özellikle çocuklar için öneminden birkaç kez bahsedilmiş ve yaygın bir bilgi olarak kabul edilmiştir. Bu makale, benlik saygısının geliştirilmesine yönelik önceki tanımları, değerlendirme yöntemlerini ve fikirleri rapor etmenin yanı sıra kendi araştırmamızı tanıtıyor ve benlik saygısını değerlendirmenin etkinliğini inceliyor.


benlik saygısının tanımı

Kant ve diğerleri, geleneksel olarak felsefi ve etik bir bakış açısıyla, benlik saygısının "kişinin kendi kişiliğinin veya haysiyetinin mutlak değerinin farkındalığı" olduğunu tartışmışlardır. 1980'de James [ 1 ] benlik saygısını "kendinden tatmin ya da tatminsizlik" olarak tanımlamıştır. Gerçekte, insanlar belirli bir iddiayı seçerler ve bu iddiadaki başarısızlığı gerçek bir yenilgi ve başarıyı gerçek bir zafer olarak düşünürler. Bunun sonucunda sırasıyla utanç veya sevinç gibi duygular oluşur. Bu nedenle, James benlik saygısını, kişinin yaşamındaki başarılarını, belirli bir birey için önemli olan alanlardaki başarısızlıklara veya kişinin "başarısı / iddialarına" bölerek bulunan bir oran olarak gördü.

Daha sonra, psikoloji alanında benlik saygısı, "kendini takdir etme duygusu" olarak görülmeye başlandı. Çok sayıda psikolog benlik saygısının tanımını tanımlamış ve tartışmıştır, ancak tek tip bir görüş oluşturulmamıştır. Çeşitli psikologlar benlik saygısının tanımlarını yapmış ve benlik saygısını nesnel olarak değerlendirme yöntemlerini incelemiştir.

Benlik saygısını değerlendirme yöntemi

Benlik saygısını değerlendirmek için çeşitli yöntemler kullanılmaktadır. Benlik saygısı ile ilgili araştırma sonuçlarını yorumlarken kullanılan kriterleri incelemek önemlidir.

Yaygın bir ölçüm yöntemi, anketlerin kullanılmasıdır. Yetişkinler için örnekler arasında Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Janis-Alan Yetersizlik Duygusu Ölçeği; ancak bu ölçeklerde sorulan sorular genellikle soyuttur ve küçük çocuklar için kullanıldığında güçlükler yaratır. Tersine, küçük çocuklar için geliştirilen ölçüm yöntemleri arasında Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri, Pope'un çocuklar için 5 Ölçekli Benlik Saygısı Testi ve Kid-KINDL® bulunmaktadır .

Diğer yöntemler arasında, katılımcılardan TAT'taki çizimler temelinde basit bir hikaye oluşturmalarının istendiği ve daha sonra yanıtlayıcının "kendi" kavramının bir projeksiyonunu ortaya çıkarmak için analiz edilen Tematik Algılama Testi (TAT) gibi projeksiyon yöntemleri yer alır. Ziller Sosyal Benlik Saygısı Ölçeği de bir başka projeksiyon yöntemidir. Son yıllarda, bilgisayar destekli Örtük İlişkilendirme Testi ile ölçülen gizli benlik saygısı üzerine yapılan çalışmalar dikkat çekmiştir. Yukarıda belirtilen yöntemler sadece yetişkinleri test etmek için değil, aynı zamanda daha büyük çocukları da test etmek için kullanılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder